A+
A-
Wersja kontrastowa
Urząd Miasta Mikołów




 Drukuj

Udostępnianie danych z rejestru PESEL oraz rejestru mieszkańców

Kogo dotyczy

Dane z rejestru PESEL udostępnia:

1) minister właściwy do spraw informatyzacji - za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w tym w drodze weryfikacji, oraz jeżeli udostępnienie danych dotyczy danych jednostkowych dla podmiotów, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 2.
2) organ dowolnej gminy jeżeli udostępnienie dotyczy danych jednostkowych dla podmiotów o których mowa w art. 46 ust. 1 i 2 pkt 1 i 3.

Dane z rejestrów mieszkańców udostępniają organy gmin prowadzące te rejestry.

Dane z rejestru PESEL oraz rejestru mieszkańców, w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań, udostępnia się następującym podmiotom:
1. organom administracji publicznej, sądom i prokuraturze;
2. Policji, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służbie Więziennej, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Służbie Celno-Skarbowej, Żandarmerii Wojskowej, Agencji Wywiadu, Służbie Ochrony Państwa, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, organom wyborczym i strażom gminnym (miejskim);
3. komornikom sądowym – w zakresie niezbędnym do prowadzenia postępowania egzekucyjnego lub zabezpieczającego albo wykonywania postanowienia o zabezpieczeniu spadku lub sporządzenia spisu inwentarza:
4. państwowym i samorządowym jednostkom organizacyjnym oraz innym podmiotom – w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach;
5. Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi, w zakresie danych osób poszukiwanych.

Dane z rejestru PESEL oraz rejestru mieszkańców mogą być udostępnione:
1. osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym interes prawny;
2. jednostkom organizacyjnym, w celach badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej, jeżeli po wykorzystaniu dane te zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli ustalić tożsamości osób, których dane dotyczą;
3. innym osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą interes faktyczny w otrzymaniu danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą.

Podmiotom, o których mowa w art. 46 ust. 2 udostępnia się dane jednostkowe, na ich wniosek złożony w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Dane te są przekazywane, w zależności od żądania wnioskodawcy, w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

W tej samej sprawie wniosek o którym mowa w ust. 1 może zostać złożony wyłącznie do jednego organu dowolnej gminy.

Podmiotom, o których mowa w art. 46 ust. 1, dane z rejestru PESEL i rejestru mieszkańców udostępnia się za pomocą urządzeń teletransmisji danych po złożeniu jednorazowego, uproszczonego wniosku i wyrażeniu przez właściwy organ zgody, o której mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1, jeżeli spełnią łącznie następujące warunki:
1) posiadają urządzenia lub systemy teleinformatyczne przeznaczone do komunikowania się pomiędzy uprawnionymi podmiotami a rejestrem PESEL, umożliwiające identyfikację osoby uzyskującej dane z rejestru, zakres oraz datę ich uzyskania;
2) posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne właściwe dla przetwarzania danych osobowych, w szczególności uniemożliwiające dostęp osób nieuprawnionych do przetwarzania danych osobowych i wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania;
3) uzyskanie danych tą drogą jest uzasadnione specyfiką lub zakresem wykonywanych zadań albo prowadzonej działalności.

Czas realizacji

Organ gminy załatwia sprawę w terminie miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane - nie później niż w ciągu 2 miesięcy. W przypadku złożenia wniosku przez komornika dane udostępniane są w terminie do 7 dni.

Wymagane dokumenty

  • wniosek o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL;
  • opłata za udostępnienie danych jednostkowych w wysokości 31 zł (nie dotyczy podmiotów realizujących ich zadania ustawowe);
  • dokumenty potwierdzające interes prawny;
  • dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł za jego złożenie (dotyczy sytuacji, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika).

Opłaty

Opłata za udostępnienie danych jednostkowych wynosi 31 zł (nie dotyczy podmiotów realizujących ich zadania ustawowe).

Podstawa prawna

1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t. j. Dz .U. z 2018 r., poz. 1382 z późn. zm.)
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL (Dz. U. z 2017 r., poz. 2482)
3. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2523)
© 2024 Urząd Miasta Mikołów
aplikacja: 1.10.003.008, baza: 1.8.6.3
Logotypy
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce