A+
A-
Wersja kontrastowa
Urząd Miasta Mikołów




 Drukuj

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi

  Realizacja obowiązku uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Kogo dotyczy

Właściciel nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

UWAGA: Zmiana właściciela wiąże się z obowiązkiem złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez aktualnego i poprzedniego właściciela.

Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa ponosi wynikające z ustawy opłaty bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu - w części odpowiadającej stosunkowi liczby osób zamieszkujących lokal do liczby osób zamieszkujących we wszystkich lokalach. Osoba, której służy spółdzielcze prawo do lokalu, lub osoba faktycznie zamieszkująca lokal należący do spółdzielni mieszkaniowej nie jest obowiązana do wykonywania obowiązków właściciela nieruchomości wynikających z ustawy.

Przedmiot opłaty

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi:

  1. nieruchomości zamieszkałe – opłata miesięczna za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty. W przypadku posiadania kompostownika i kompostowania w nim bioodpadów, opłata dla nieruchomości zamieszkałej stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących na danej nieruchomości oraz stawki opłaty z uwzględnieniem przysługującego zwolnienia określonego w obowiązującej uchwale Rady Miejskiej Mikołowa w przypadku spełnienia warunków korzystania ze zwolnienia.
  2. nieruchomości niezamieszkałe – opłata miesięczna za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn miesięcznej zadeklarowanej łącznej liczby worków/pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na danej nieruchomości, oraz stawki opłaty za pojemnik lub worek o określonej pojemności
  3. ogródki działkowe (za wyjątkiem Rodzinnych Ogrodów Działkowych) – od 1 stycznia 2021 r. - opłata roczna stanowi iloczyn liczby nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe oraz stawki ryczałtowej.



Czas realizacji

Nie dotyczy.

Wymagane dokumenty

Deklaracja za gospodarowanie opłatami komunalnymi

W przypadku gdy deklaracja podpisywana jest przez pełnomocnika właściciela nieruchomości – pisemne pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji.

Opłaty


Termin powstania obowiązku uiszczenia opłaty

  1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do Burmistrza Mikołowa deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
  2. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.

 


Wysokość stawki opłaty od dnia 01.03.2023 r. wynosi:


 Stawki dla nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy:

 

1) 34,00 zł/osobę/miesiąc - jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny

2) 68,00 zł/osobę/miesiąc - stawka opłaty podwyższonej, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny.

Stawki dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (od dnia 1.01.2022 r. - nie uległy zmianie)

 

1) stawka opłaty jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny wynosi:

a) za worek o pojemności 80 l - w wysokości 14,00 zł,

b) za worek lub pojemnik o pojemności 120 l - w wysokości 21,00 zł,

c) za pojemnik o pojemności 140 l - w wysokości 24,50 zł

d) za pojemnik o pojemności 240 l - w wysokości 42,00 zł,

e) za pojemnik o pojemności 360 l - w wysokości 63,00 zł,

f) za pojemnik o pojemności 660 l - w wysokości 115,50 zł,

g) za pojemnik o pojemności 770 l - w wysokości 134,75 zł,

h) za pojemnik o pojemności 1100 l - w wysokości 192,50 zł,

i) za pojemnik o pojemności 5000 l - w wysokości 875,00 zł,

j) za pojemnik o pojemności 7000 l - w wysokości 1225,00 zł,

k) za pojemnik o pojemności 10000 l - w wysokości 1750,00 zł

 

2) stawka opłaty podwyższonej, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, wynosi:

a) za worek o pojemności 80 l - w wysokości 42,00 zł,

b) za worek lub pojemnik o pojemności 120 l - w wysokości 63,00 zł,

c) za pojemnik o pojemności 140 l - w wysokości 73,50 zł,

d) za pojemnik o pojemności 240 l - w wysokości 126,00 zł,

e) za pojemnik o pojemności 360 l - w wysokości 189,00 zł,

f) za pojemnik o pojemności 660 l - w wysokości 346,50 zł,

g) za pojemnik o pojemności 770 l - w wysokości 404,25 zł,

h) za pojemnik o pojemności 1100 l - w wysokości 577,50 zł,

i) za pojemnik o pojemności 5000 l - w wysokości 2625,00 zł,

j) za pojemnik o pojemności 7000 l - w wysokości 3675,00 zł,

k) za pojemnik o pojemności 10000 l - w wysokości 5250,00 zł.

 

Ryczałtowa stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - za rok od domku

letniskowego na nieruchomości albo od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-

wypoczynkowe wynosi 150,00 zł/rok.

 

Ryczałtowa stawka opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi - za rok

od domku letniskowego na nieruchomości albo od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele

rekreacyjno-wypoczynkowe wynosi 300,00 zł/rok, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny.


Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopia podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury). Od obowiązku wnoszenia opłaty skarbowej można być zwolnionym w przypadku, gdy pełnomocnikiem strony jest małżonek, zstępni, wstępni lub rodzeństwo. W pozostałych przypadkach opłatę skarbową należy uiścić.

Tryb odwoławczy

Nie dotyczy.

Podstawa prawna

- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.


OBOWIĄZUJĄCE UCHWAŁY: 

W SPRAWIE USTALENIA STAWKI, DLA NIERUCHOMOŚCI ZAMIESZKAŁYCH:

Uchwała nr LXIII/627/2022 z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy

W SPRAWIE AKTUALNEGO WZORU DEKLARACJI:

Uchwała nr LXXVII/818/2024 z dnia 26 marca 2024 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz informacji o terminach i miejscu składania deklaracji, oraz określenia warunków i trybu składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za pomocą środków komunikacji elektronicznej

W SPRAWIE USTALENIA STAWKI, DLA NIERUCHOMOŚCI NIEZAMIESZKAŁYCH:
Uchwała nr XLVIII/475/2021 z dnia 23 listopada 2021 r. w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za pojemnik lub worek o określonej pojemności, przeznaczony do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne

W SPRAWIE RYCZAŁTOWEJ STAWKI OPŁATY:

Uchwała nr XLVII/460/2021 z dnia 26 października 2021 r. w sprawie ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od domku letniskowego na nieruchomości albo od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe

W SPRAWIE ZWOLNIENIA Z TYTUŁU POSIADANIA KOMPOSTOWNIKA:

Uchwała nr XVIII/172/2019 z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym


POZOSTAŁE UCHWAŁY:

Uchwała nr VIII/135/2015 Rady Miejskiej Mikołowa z dnia 28.04.2015 w sprawie zmiany Uchwały Nr XXV/573/2012 Rady Miejskiej Mikołowa z dnia 19 grudnia 2012 r. dotyczącej określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Uchwała nr XXI/453/2012 Rady Miejskiej Mikołowa z dnia 28.08.2012 w sprawie określenia metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

 
© 2024 Urząd Miasta Mikołów
aplikacja: 1.10.003.008, baza: 1.8.6.3
Logotypy
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce