Podział nieruchomości
Kogo dotyczy
1. Z wnioskiem o podział nieruchomości występuje właściciel lub użytkownik wieczysty, a jeżeli nieruchomość jest objęta współwłasnością lub współużytkowaniem wieczystym - współwłaściciele lub współużytkownicy tejże nieruchomości. Nie dotyczy to podziału, o którym orzeka sąd.
2. Wszczęcie postępowania o podział nieruchomości dokonuje się na wniosek i koszt osoby, która ma w tym interes prawny.
3. W przypadku podziałów zależnych od ustaleń planu miejscowego, a w przypadku jego braku - zależnych od decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz gdy nie jest on sprzeczny z przepisami odrębnymi, procedura podziału nieruchomości przebiega dwuetapowo. W pierwszym etapie wydawana jest w formie postanowienia opinia o możliwości podziału nieruchomości (nie dot. art. 95), a w drugim etapie - decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości.
4. W celu uzyskania opinii o możliwości podziału nieruchomości jak również uzyskania decyzji o podziale nieruchomości należy złożyć stosowny wniosek wraz z wymaganymi załącznikami.
Czas realizacji
Wydanie decyzji - do 30 dni od złożenia wniosku
Wymagane dokumenty
Wymagane dokumenty (art. 97 ust. 1a ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami)yETAP I - postanowienie
1. Wniosek.
2. Tytuł prawny do nieruchomości (wyciąg z KW, akt notarialny, w szczególności oświadczenie, o którym mowa w art. 116 ust. 2 pkt 4).
3. Wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi.
4. Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku, o którym mowa w art. 94 ust. 1 pkt 2.
5. Pozwolenie, o którym mowa w art. 96 ust. 1a, w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków.
6. Wstępny projekt podziału z wyjątkiem podziałów (art. 95) prowadzonych niezależnie od ustaleń planu miejscowego (po 1 egz. dla każdego właściciela / użytkownika wieczystego + 2 egz.)
7. Rzuty poszczególnych kondygnacji budynku wraz z przedstawieniem przebiegu projektowanej granicy – w przypadku, gdy przedmiotem podziału jest nieruchomość zabudowana a proponowany jej podział powoduje także podział budynku. Rzuty poszczególnych kondygnacji z odcinkami projektowanej granicy winny zostać podpisane przez osobę uprawnioną.
Granice projektowane winny przebiegać wzdłuż pionowych płaszczyzn, które tworzone są przez ściany oddzielenia przeciwpożarowego usytuowane na całej wysokości budynku od fundamentu do przekrycia dachu. W budynkach, w których nie ma ścian oddzielenia przeciwpożarowego granice projektowanych do wydzielenia działek gruntu powinny przebiegać wzdłuż pionowych płaszczyzn, które tworzone są przez ściany usytuowane na całej wysokości budynku od fundamentu do przekrycia dachu wyraźnie dzielące budynek na dwie odrębnie wykorzystywane części, które mają własne wejścia i są wyposażone w odrębne instalacje.
8. Wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej.
ETAP II – decyzja
9. Protokół z przyjęcia granic nieruchomości
10. Wykaz zmian gruntowych, wykaz zmian danych ewidencyjnych - 1 egz. (w przypadku, kiedy powierzchnia dzielonej działki uległa zmianie)
11. Mapa z projektem podziału (po 1 egz. dla każdego właściciela / użytkownika wieczystego + 4 egz.)
Opłaty
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach za pośrednictwem Burmistrza Mikołowa w terminie 14 dni od daty doręczenia.
Podstawa prawna
2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
3. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości z dnia 7 grudnia 2004 r.