A+
A-
Wersja kontrastowa
Urząd Miasta Mikołów




 Drukuj

Obowiązek meldunkowy obywateli polskich

Kogo dotyczy

Obowiązek meldunkowy obywateli polskich

 Obowiązek meldunkowy polega na:

  • zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego;
  • wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego;
  • zgłoszeniu wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej.

Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy określony w ustawie.

Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.

Obowiązku meldunkowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1966 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm.), po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu.

Opłata skarbowa od udzielonego pełnomocnictwa wynosi 17 zł (opłata nie dotyczy małżonka,wstępnych i zstępnych mocodawcy).

Obywatel polski dokonuje zameldowania się na pobyt stały lub czasowy  w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje.Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.

Zameldowania w stosunku do dzieci osób, urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokonuje z urzędu kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia. Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia, w miejscu stałego albo czasowego pobytu rodziców albo tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa.

Zgłoszenie zgonu dokonane w urzędzie stanu cywilnego, zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego i czasowego.

Wymeldowania się z miejsca pobytu stałego lub czasowego, a także zgłoszenia wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej można dokonać w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Czas realizacji

Organ gminy załatwia sprawę niezwłocznie.

Wymagane dokumenty

 1. Zameldowanie się w miejscu pobytu stałego lub czasowego:

  • do wglądu dowód osobisty lub paszport;
  • pełnomocnictwo udzielone  w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1966 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (jeżeli zameldowania, wymeldowania, zgłoszenia wyjazdu oraz powrotu z wyjazdu dokonuje pełnomocnik). Opłata skarbowa od udzielonego pełnomocnictwa wynosi 17 zł (opłata nie dotyczy małżonka, wstępnych i zstępnych mocodawcy);
  • potwierdzenie pobytu w lokalu, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu zgłoszenia pobytu stałego lub formularzu zgłoszenia pobytu czasowego, oraz, do wglądu, dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być w szczególności umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu;
  • wypełniony formularz zgłoszenia pobytu stałego lub czasowego.

Organ dokonujący zameldowania na pobyt stały wydaje z urzędu osobie nieodpłatne zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.

Organ dokonujący zameldowania na pobyt czasowy wydaje osobie, na jej wniosek, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, które podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.

2. Wymeldowanie się z miejsca pobytu stałego lub czasowego:

  • do wglądu dowód osobisty lub paszport;
  • pełnomocnictwo udzielone  w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1966 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (jeżeli zameldowania, wymeldowania, zgłoszenia wyjazdu oraz powrotu z wyjazdu dokonuje pełnomocnik). Opłata skarbowa od udzielonego pełnomocnictwa wynosi 17 zł (opłata nie dotyczy małżonka, wstępnych i zstępnych mocodawcy);
  • wypełniony formularz wymeldowania z miejsca pobytu stałego lub czasowego.

Obywatel polski dokonuje wymeldowania z miejsca pobytu stałego albo z miejsca pobytu czasowego w organie gminy właściwym dla dotychczasowego miejsca pobytu.

Obywatel polski może wymeldować się z miejsca pobytu stałego lub czasowego dokonując zameldowania w nowym miejscu pobytu.

3. Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej:

  • do wglądu dowód osobisty lub paszport;
  • pełnomocnictwo udzielone  w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1966 r. – Kodeks postępowania administracyjnego ( jeżeli zameldowania, wymeldowania, zgłoszenia wyjazdu oraz powrotu z wyjazdu dokonuje pełnomocnik). Opłata skarbowa od udzielonego pełnomocnictwa wynosi 17 zł (opłata nie dotyczy małżonka, wstępnych i zstępnych mocodawcy);
  • przy  zgłoszeniu wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej - wypełniony formularz zgłoszenia wyjazdu;
  • przy zgłoszeniu powrotu z wyjazdu poza granice  Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy - wypelniony formularz zgłoszenia powrotu.

Obywatel polski, który wyjeżdża z kraju z zamiarem stałego pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd. Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego i czasowego.

Obywatel polski, który wyjeżdża poza granice Rzeczypospolitej Polskiej, bez zamiaru stałego pobytu, na okres dłuższy niż 6 miesięcy, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd oraz powrót.

Zgłoszeń, o których powyżej mowa, dokonuje się najpóźniej w dniu opuszczenia miejsca pobytu stałego albo czasowego.

Opłaty

Obowiązku meldunkowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1966 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm.), po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu.

Opłata skarbowa od udzielonego pełnomocnictwa wynosi 17 zł (opłata nie dotyczy małżonka, wstępnych i zstępnych mocodawcy).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności


© 2024 Urząd Miasta Mikołów
aplikacja: 1.10.002.003, baza: 1.8.5.9
Logotypy
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce